INFORMATION HUB | Insurance & Reinsurance

18th January 2024

Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler


PDF versiyona buradan ulaşabilirsiniz. 24/01/2024 tarihinde güncellenmiştir.

Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, 18/01/2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olup buna göre yapılan değişikliklere ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir:

Asgari ödenmiş sermaye miktarları arttırılmıştır:

Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliği’nin (“Yönetmelik”) 11. Maddesinde yer alan asgari ödenmiş sermaye miktarı ile faaliyette bulunulacak her bir alan (hayat, hayat dışı ve reasürans) ve her bir merkez dışı teşkilat için ilave olunacak sermaye miktarlarında artış yapılmış olup hayat ve hayat dışı ruhsat ile reasürans alanındaki ruhsat için öngörülen ilave sermaye miktarları farklılaştırılmıştır:

18/01/2024 tarihinden önce

18/01/2024 itibarıyla

Asgari ödenmiş sermaye miktarı

250.000 TL

375.000 TL*

2.500.000 TL

Her bir ruhsat (hayat ve hayat dışı) için ilave olarak

50.000 TL

75.000 TL*

500.000 TL

Reasürans ruhsatı için ilave olarak

Reasürans ruhsatı, hayat ve hayat dışı ruhsatlar ile aynı ilave sermaye tutarına tabi tutulmaktaydı.

1.000.000 TL

Her bir merkez dışı teşkilat için ilave olarak

25.000 TL

35.000 TL*

250.000 TL

*Sigorta ve Reasürans Brokerleri İçin Öngörülen Asgari Sermaye Tutarlarına İlişkin Genelge (2021/21) ile 16/11/2021 tarihi itibarıyla geçerli olacak şekilde arttırılan tutarlardır.

Değişiklikler ile getirilen Geçici Madde 2 kapsamında, söz konusu arttırılan asgari ödenmiş sermaye şartı, 18/01/2024 tarihinden sonraki işlemler için uygulanacak olup bu tarih itibarıyla mevcut brokerler ile ruhsat ve merkez dışı teşkilat başvurusunda bulunmuş gerçek ve tüzel kişiler hakkında uygulanmayacağı belirtilmiştir.

Direktör veya birim/departman müdürlerinde aranacak nitelik, öğrenim düzeyi ve deneyim süreleri getirilmiştir

Yönetmeliğin 6. Maddesi gereğince, genel müdür ve sigortacılık veya sigortacılık tekniği ile ilgili konulardan sorumlu genel müdür yardımcıları açısından belirli nitelikleri (Yönetmelik Madde 4/c), öğrenim düzeyini ve mesleki deneyim süresini taşımaları öngörülmüştür.

Değişiklik ile getirilen yeni düzenleme, söz konusu nitelik (Yönetmelik Madde 4/c), öğrenim düzeyi ve mesleki deneyim süresi şartlarının, başka ünvanlarla istihdam edilseler dahi;

  1. yetki ve görevleri itibarıyla genel müdür yardımcısına denk; veya
  2. daha üst konumlarda görev yapan diğer yöneticiler açısından da aynı şekilde aranacağına dair bir ekleme yapmaktadır.

Yetki ve görevleri itibarıyla genel müdür yardımcısına denk görev yapan diğer yöneticiler ifadesi ile şirketler içerisindeki sigortacılık veya sigortacılık tekniği ile ilgili konulardan sorumlu olan ancak genel müdür yardımcısı sıfatına haiz olmayan ve direktör, birim müdürü, depertman müdürü vb. ünvanlar altında istihdam edilen kişilerin tanımlandığı anlaşılmaktadır. Ayrıca, bu kişiler açısından Yönetmelikte genel müdür yardımcıları için öngörülen nitelik, öğrenim düzeyi ve mesleki deneyimlere ilişkin asgari koşullar uygulanacağı anlaşılmaktadır.

ÖĞRENİM DÜZEYİ

MESLEKİ DENEYİM SÜRESİ

Dört yıllık yükseköğretim kurumları

5 yıl

Dört yıllık yükseköğretim kurumları (sigortacılıkla ilgili bölümler)

2 yıl

Daha üst konumlarda görev yapan diğer kişiler ifadesi ile genel müdür ile genel müdür yardımcıları arasında kalan yani genel müdür yardımcılarının konumunun üstünde, ancak genel müdürün konumunun altında görev yapan (istihdam edilen) yöneticilerin tanımlandığı anlaşılmaktadır. Ayrıca, bu kişiler açısından Yönetmelikte genel müdürler için öngörülen nitelik, öğrenim düzeyi ve mesleki deneyimlere ilişkin asgari koşullar uygulanacağı anlaşılmaktadır.

ÖĞRENİM DÜZEYİ

MESLEKİ DENEYİM SÜRESİ

Dört yıllık yükseköğretim kurumları

7 yıl

Dört yıllık yükseköğretim kurumları (sigortacılıkla ilgili bölümler)

5 yıl

Yetkisiz brokerlik faaliyeti hakkında

Yönetmeliğin 18. Maddesine, mevzuata uygun olarak kurulmuş brokerler dışında hiçbir gerçek veya tüzel kişinin, brokerlik faaliyetinde bulunamayacağı gibi ticaret ünvanlarında veya herhangi bir belgede, brokerlik iş ve işlemleriyle uğraştığı izlenimini yaratacak kelime ve işaretlerin kullanılamayacağına dair yeni bir ekleme yapılmıştır.

Mevzuata uygun olarak kurulmuş broker ifadesi, Yönetmelik kapsamında SEDDK’dan bu yönde faaliyet ruhsatı almış gerçek ve tüzel kişi brokerleri ve ayrıca yurtdışında kurulu olan ve fakat Yönetmeliğin 6. Maddesi kapsamında Türkiye’de şube açan ve diğer ilgili şartları yerine getiren brokerleri kapsamaktadır. Söz konusu yeni madde, bu kapsama girmeyen hiçbir gerçek veya tüzel kişinin brokerlik faaliyetinde bulunamayacağını ve brokerlik iş ve işlemleriyle uğraştığı izlenimini verecek bir faaliyet yürütemeyeceği yönünde bir belirginlik sağlamaktadır.

SEDDK’nın faaliyeti geçici durdurma yetkisi

Sigortacılık Kanunu’nun “İyiniyet” başlıklı 32. Maddesi hükümlerine, ilgili mevzuat hükümlerine aykırı davrandığı, mevzuatta aranılan şartlardan en az birini kaybettiği ve/veya Yönetmeliğin 11 inci maddesinde öngörülen asgari sermaye şartlarını sağlamadığı tespit edilen brokerler hakkında SEDDK tarafından alınacak tedbirleri düzenleyen Yönetmeliğin 21. Maddesi’ne, sigorta sözleşmesinde yer alan kişilerin hak ve menfaatlerinin tehlikeye düşmesini önlemek amacıyla, durumun aciliyetine ve önemine istinaden brokerin aracılık faaliyetinin derhal geçici olarak durdurulabileceği ve durdurma işlemini müteakip ruhsat iptali dahil diğer tedbir ve hükümlerin yerine getirileceği yönünde ekleme yapılmıştır.

Müsteşarlık ifadelerinin SEDDK olarak değiştirilmesi

Sigortacılık ve Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun faaliyet tarihinden önce 2015 yılında yayımlanan Yönetmelikte Hazine Müsteşarlığına yapılmış olarak duran atıflar SEDDK’ya atfen “Kurum” olarak değiştirilmiştir.

Bu doküman, bilgilendirme amaçlı olup herhangi bir hukuki tavsiye veya görüş bildirme amacı taşımamaktadır.

caglar@kacar.av.tr