Sigorta ve Reasürans Brokerlerinin Merkez Dışı Birimlerine İlişkin Sektör Duyurusu

(2009/36)

Bilindiği üzere, Sigorta ve Reasürans Brokerleri Yönetmeliğinin 19/2 nci maddesi “Brokerlerin faaliyet gösterecekleri başka bir adresteki şubeleri, merkez ile aynı unvanı taşır. Brokerler, şubelerine ilişkin bilgileri şube tesisinden itibaren en geç onbeş iş günü içinde Müsteşarlığa bildirir. Şubelerin antet, afiş, reklam ve tabelalarında broker unvanına yer vermeleri zorunludur.” ve 20/2 nci maddesi “Gerçek kişi brokerlerin ticari sicil bilgilerinde ve tüzel kişi brokerlerin ana sözleşmelerinin faaliyet konularına ilişkin maddelerinde meydana gelebilecek değişiklikler ile tüzel kişi brokerlerin merkez ve şubelerindeki yönetici ve teknik personel değişiklikleri en geç iki iş günü içinde Müsteşarlığa bildirilir…” hükümlerini amirdir.

Söz konusu düzenlemeler, şubelerin tabi olduğu bazı bildirim yükümlülüklerine ilişkin hükümler içermekle birlikte, irtibat bürosu, ofis veya her ne isim altında olursa olsun merkez dışı birimler şeklindeki teşkilatlanmaya ilişkin olarak anılan Yönetmelikte aksine bir hüküm bulunmamaktadır. Bu çerçevede, kuruluş işlemlerinin tabi olacağı diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, sigorta ve reasürans brokerlerinin merkez dışı birimlerinin şube şeklinde tesis edilmesi zorunlu değildir.

Bununla birlikte, brokerlerin şube haricindeki yapılanmalarında belli standartların sağlanabilmesi amacıyla, bu tür teşkilatlarda şubelere ilişkin yukarıda belirtilen hükümlere uyulması ve brokerlerin bu birimlerde en az bir teknik personel istihdam etmesi gerekmektedir. Ayrıca, bu kişiler, brokerliği sigorta işlemleri bakımından temsil ve ilzama yetkili olacaklarsa, anılan Yönetmelikte belirtilen yönetici niteliklerini haiz olmaları şartı aranacaktır.