Hazine Müsteşarlığından:                                                                                          22.03.2010 

Gerekçeli İzahat Yapılmasına ve Şüpheli Tespit Edilen Taleplere İlişkin Sektör Duyurusu

(2010/11)

Bilindiği üzere, 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 11 inci maddesinin 3 üncü fıkrası;

“Sigorta şirketleri ve sigorta acenteleri tarafından, gerek sözleşmenin kurulması gerekse sözleşmenin devamı sırasında sigorta ettiren, lehdar ve sigortalıya yapılacak bilgilendirmeye ilişkin hususlar yönetmelikle düzenlenir.”

hükmünü amir olup, konuyla ilgili olarak 28.10.2007 tarihli ve 26684 sayılı Resmi Gazetede “Sigorta Sözleşmelerinde Bilgilendirmeye İlişkin Yönetmelik” yayımlanmıştır. Söz konusu yönetmeliğin “Bilgi Talepleri ve Şikayetlerin Cevaplandırılması” başlıklı 12 inci maddesi;

“Sigortacı, sigorta ettiren veya sigorta sözleşmesinden menfaat sağlayanlar tarafından yazılı veya elektronik iletişim araçlarıyla kendisine yöneltilen sigortaya ilişkin şikayetlerle, sözleşmeye bağlı olarak yapılacak ödemeler de dahil olmak üzere sözleşmeye ilişkin her türlü bilgi taleplerini, başvurunun kendisine ulaşmasından itibaren onbeş iş günü içinde cevaplandırmak zorundadır.”

hükmünü amirdir.

Bu kapsamda, sigorta şirketlerine yapılan başvurularda sigorta şirketlerince başvuru sahiplerinin taleplerinin uygun değerlendirilmemesi halinde, ilgililere talebin reddine ilişkin konuyla ilgili mevzuat da (genel ifadeler kullanılmaksızın, örneğin “….. Genel Şartlarının ilgili maddesinde yer alan ….. hükmü gereği” gibi) belirtilerek gerekçeli izahatın yapılması gerekmektedir.

Diğer taraftan, 09.08.2008 tarihli ve 26962 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sigorta Bilgi Merkezi Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (j) bendi ile yanlış sigorta uygulamaları ve müşteri profilinin tespitine ilişkin kayıtların tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak Trafik Sigortaları Bilgi Merkezinin görevleri arasında sayılmış olup, anılan hüküm uyarınca tesis edilen veri tabanı 01.01.2010 tarihi itibariyle işler hale getirilmiştir.

Konuyla ilgili olarak, sigorta şirketlerimizi muhatap çeşitli başvurulardan şüpheli olarak değerlendirilen taleplerin yukarıda anılan hüküm çerçevesinde Sigorta Bilgi Merkezi – Trafik Sigortaları Bilgi Merkezine iletilmesi yanlış uygulamaların yol açtığı ilave maliyetin sigorta şirketleriyle birlikte dürüst sigortalılara olan etkisinin azaltılması ve şüpheli hasar talebinde bulunan kişilere karşı etkin önlem alınması bakımından gerekli görülmektedir.